شهرستان طارم

شهرستان طارم يكي از شهرستان‌های هفتگانه استان زنجان می‌باشد كه در شمال استان واقع گرديده اين شهرستان  در بهمن‌ماه سال 1376 به مركزيت شهر آب بر تأسیس گرديده و شامل دو بخش، پنج دهستان و 155 آبادي می‌باشد که 101 آبادي آن داراي سكنه و مابقی خالي از سکنه می‌باشند.

اين شهرستان از شمال به استان گيلان، از شرق به شهرستان تاكستان استان قزوين از جنوب به شهرستان ابهر و از غرب به شهرستان زنجان محدوداست.  شهرستان طارم باملاحتی بالغ‌بر 2235 كيلومترمربع  در مدارهاي جغرافيايي 48 درجه و 30 دقيقه تا 49 درجه و 14 دقيقه طول جغرافيايي از نصف‌النهار گرينويچ و 36 درجه و تا 38 دقيقه تا 37 درجه و 13 دقيقه عرض شمال از خط استوا قرارگرفته است.

شهرستان طارم داراي ناهمواری‌های بسيار بوده و رودخانه پرآب و خروشان قزل‌اوزن، دره عميقي را در آن ایجاد نموده كه ارتفاع كف اين رودخانه در گيلوان به کمتر از 400 متر از سطح دریا رسیده و طرفین آن رشته‌کوه‌هایی قرارگرفته  كه ارتفاع برخي از قلل آن به بيش از 2800 متر بالغ می‌گردد.

گودترين نقطه استان، يعني گيلوان واقع در دره قزل‌اوزن با ارتفاعی معادل 300 متر از سطح دريا در اين شهرستان واقع‌شده است و شهر آب بر، مرکز شهرستان در ارتفاع 750 متري از سطح دريا قرار دارد.

سهم شهرستان طارم از کل جمعيت استان حدود 5 درصد بوده  و همچنين سهم مساحت آن از استان 10 درصد می‌باشد.

عبور رودخانه قزل‌اوزن به‌عنوان شاهرگ حياتي از این شهرستان توانمندی‌های كشاورزي را دوچندان نموده و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادي منطقه گرديده تا حدی كه به‌عنوان قطب كشاورزي مخصوصاً درزمینهٔ تولید محصول زيتون (27% زيتون كل كشور) اين منطقه را به‌عنوان منطقه استراتژيك كشاورزي استان معرفي می‌نماید.

زبان و گويش اكثر مردم تركي بوده و به لحاظ نزديكي به استان‌های گيلان و قزوين آميختگي خاصي از زبان فارسي را هم پیداکرده است در برخي مناطق نيز گویش‌های محلي مثل تاتي و كردي رايج می‌باشد.

شهرستان طارم ازلحاظ منظرگاه‌ها و تفرجگاه‌های طبيعي نيز همچون تاريخ پربار خود به‌عنوان نگين درخشان در كنار تمام صفات و شایستگی‌های ديگر در استان مطرح بوده و توجه به اين مقوله می‌تواند خاطره‌های شيريني را براي هم‌وطنان و مهمانان گرامي فراهم آورده و اقتصاد منطقه را رونق بخشد.

                



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

  
مشتریان ما
پروژه های انجام شده
خدمات پشتیبانی