طرح توسعه باغات در اراضی شيب دار (اجرای سيستم آبياری قطره ای در روستای الزين شهرستان طارم)

شمای کلی طرح:

مقدمه :

رودخانه قزل اوزن یکی از شاخه های مهم رودخانه سفیدرود بـوده ودر واقع همان رودخـانه سفیدرود است که آبهای سطحی مناطق وسیعی از استانهــای کردستان ، همدان ، اردبیل ، آذربایجان و زنجان را جمع آوری و در دریاچه سد منجیل می ریزد . این رودخانه با توجه به حوضه آبریز وسیع و شاخه های پر آبی که به آن می پیوندد ، دارای پتانسیل قابل توجهی است که در صورت بهره برداری مناسب می تواند نقش موثر و تعین کننده ای درتوسعه اراضی آبی وبخصـوص باغات زیتون در اراضی منطقه طارم داشته باشد. به دليل توپو گرافي نامناسب اراضي كشاورزي ، انتقال آب قزل اوزن بسيار مشكل و داراي هزينه زيادي است . اين مشكل زماني بحراني تر مي گردد كه وجود رسوبات زياد در آب رودخانه آسيب بسيار جدي به تاسيسات استحصال آب وارد مي نمايد.از طرف ديگروجود تراس هاي مرتفع ، با شيب بسيار بالا و متغير افزايش اين مشكل را دو چندان نموده است.به همين دليل دستگاههاي اجرائي و مشاورين همكار آنان بهترين گزينه را استحصال آب و انتقال آن بوسيله پمپاژ به اراضي منطقه تشخيص داده و در اين راستا طرحهاي زيادي اجرا و در دست مطالعه و اجرا مي باشد. موقعیت طرح : اراضيروستای الزين واقع در استان زنجان ، شهرستان طارم و در فاصله15 کیلو مـتری جنوب شرقی شهر آببرو 2 کیلومتری شمال شرقی روستای الزين و در طول جغرافیایی 35-59-48 شرقي و عرض جغرافیایی 45-50-36 شمالي واقع گردیده است و وسعت اراضی محدوده طرح حدود 185 هکتار مي باشد . اين اراضي شامل اراضي پاياب ايستگاه پمپاژ الزين است كه توسط سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان تامين اعتبار و به اجرا در آمده است .

 

مشخصات ايستگاه پمپاژ الزين:

1 - چاه دهانه گشاد با دهانه مفید 50/2 متر و ضخامت دیواره 25 سانتی متر ( بتن آرمه ) و بـه عمق حداکثر 8.5 متر و فیلتر درشت دانه به عرض 40 سانتی متر پیرامون کولها و همچنین احداث یک گالري جذبي به طول تقريبي 243 متر که 163 متر کول گذاری و 80 متر با استفاده از مصالح سنگی در عرض رودخانه احداث گردیده است.

2 - تأسیسات پمپاژ شامل دو دستگاه پمپ شناور ،کلکتــور و شیرآلات و تاسيسات كنترل ضربه به ظرفیت 443متر مكعب در ساعت تا ارتفاع 174 متر.

3 –خط انتقال به طول 2600 متر با لوله فلزی به قطر 14 اینچ و فشار کاری(دینامیک) حداکثر 20 اتمسفر.

4 - حوضچه های شیرآلات خط انتقال.

5 - احـداث استخر ذخیره و توزیع به ابعاد 36 *26 (طول*عرض) متـر و عمق 3 متـر به ظرفیت ذخیره تقریبی 2300 مترمکعب با پوشش پلیتون.

6- احداث ساختمان بهره برداری به مساحت 48 متر مربع.

7- سازه حفاظتی شامل دایک خاکی به طول حدود 180متروبه ارتفاع 3.5 متر با مخلوط رودخانه ای و اجرای پوشش حفاظتی سنگی.

8- احداث ساختمان پست برق

 

اهداف پروژه :

هدف از اجراي پروژه ، شامل تجهيز و نوسازي حدود 185 هكتار از اراضي ملي در راستاي طرح توسعه كشت زيتون در اراضي شيب دار در سطح استان زنجان مي باشد.

 

اطلاعات کلی:

این پروژه در قالب قرارداد شماره 1331/129/100/508 مورخه 88/02/13 بین شركت توسعه و عمران اراضي كشاورزي(بانك زمين) به عنوان كارفرما و شرکت كاوين آب پارس به عنوان پیمانکار منعقد ودر تاریخ 88/02/17 صورتجلسه تحويل زمين مبادله گرديد. نظارت برعمليات اجرائي به عهده مهندسین مشاور سولاریاغان واگذار شده است. مطالعات اوليه طرح توسط شركت پيمانكار بازنگري و بعد از تصويب كميته فني كار فرما جهت اجرا به پيمانكار ابلاغ گرديد. برآورداوليه هزینه اجرای عملیات، 1856 میلیون ریال بوده و مدت زمان پيش بيني شده در برآورد اوليه جهت اتمام موضوع پيمان 6 ماه شمسي می باشد. فهارس بهـای ملزم به پیمان شامل آبياري تحت فشار، خطوط انتقال آب، سال 1387 سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شاخص مبنای تعدیل سه ماهه سوم سال 1387 مي باشد. تهيه و حمل كليه لوازم و اتصالات به عهده كار فرما مي باشد.

 

عمليات اجرائي موضوع قرار دادبه شرح ذيل است:

1-عمليات نقشه برداري و پياده كردن كل طرح و تهيه نقشه اجرائي

2-احداث جاده سرويس

3-اجراي خطوط لوله اصلي و فرعي

4-اجراي لوله رابط

5-اجراي لوله آبده

6-اجراي گسيلنده ها

7-اجراي فيلتراسيون

8-تست و راه اندازي سيستم



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

  
مشتریان ما
پروژه های انجام شده
خدمات پشتیبانی